Totalt antall sidevisninger

mandag 14. januar 2013

2013-01-13 Nora-rycket på Norasjön


Var 3 stevner satt opp på denne søndagen. Storsjøen i Odalen. Ønsket ikke å dra på dette ettersom det har vært så dårlig fiske på denne sjøen siste 3-4 årene. Vil tro det er gjeddefestivalen med dreping som over mange år som har skadet sjøen. Gjedde ut betyr at det blir færre predatorer å tynne ut mort og sik. Det igjen betyr at dem blir veldig mange og starter å utkonkurrere små-abboren på planktonspising.

Garsjø i Drammen var det andre stevnet jeg vurderte. Var snak om at det ikke ville komme mere en 20-30 mann dit, men kunne fort bli en vinnervekt mellom 3 og 4 kg. Så denne virket interessant.

Christer og Jan Morten var lystne på å dra på Nora-rycket på Norasjön i Nora. Var kun spådd 4-5 minus og 1 s/m vind der. Mot f.eks Storsjøen og Garsjø som det var spådd opp mot 20 minus og samme nordavinden. Samtidig som det er mange fra eliten i Sverige som er med her, så lokket det å bryne seg mot dem.

Fant dybdekart over Norasjön på internett og startet å studere dette. Pratet også med Rolf Magnus som var med på Nordisk mesterskap på denne sjøen i 2009. Og han ble også Nordisk mester i junior på denne sjøen.




Så for meg å starte på det grunne platået som gikk ut nord-nordøst fra Alntorpsö-øya, i retning Ryssholmarna. Er det dårlig der, så vurderer jeg å gå videre inn til land i nærheten av Bröstorp.

27 mil kjøring fra Askim, og Eniro.se beregnet kjøretiden til 3,5 timer. Sjøen ligger ikke langt fra Hjälmaren som vi har vært på noen ganger nå, så avstanden skremte i grunn ikke så veldig.

Det ble fortalt om snitt på 24-25 gram på fisken, og at både pimpel og tafs fungerer. Vinnervekter på 5-9 kg. Ofte rundt 8 kg.

Altså ingen rå sjø vi skulle på, men alltid artig med nye sjøer.

Jeg og Tonje kjørte hjemmefra kl 05.00, og plukket opp Christer kl 05.10. Vi var hos Jan Morten i Mysen ca 05.30. Byttet til Audi’en til Jan Morten ettersom jeg hadde litt vel mye lysende varsellamper i Avensisen min.

Hadde avtalt å møte Rune og Rolf Magnus i Karlstad ca kl 7. Jeg ringte Rune ett par mil før Karlstad, men fikk da høre at han hadde fått problemer med bilen. Topp-pakningen hadde røki, og han ville få mere en nok utfordringer med å ta seg hjem igjen til Finnskogen. Han hadde fått tak i en 25 liters dunk med vann og hadde troa på at han skulle ta seg hjem igjen.

Vi kom frem til Norasjön kl 08.30. Helt perfekt. 1 time til utgang. Første jeg møter når jeg tramper ut av bilen er Per «Chefen» Nilsson. Snakket litt med han angående hvordan fisket er på denne sjøen. På veien til påmelding traff jeg også på Jesper Dyberg, og slo av en prat med han. Kjenner jo han godt etter ei ukes treningsleir sammen han oppe his Fredde i Sundsvall for noen vintre siden. Jesper er i den absolutte eliten i Sverige. Vinner mange av stevnene han deltar på.

Påmeldingen gikk selvsagt fint, og vi fikk kjøpt oss litt mygglarver. Gikk tilbake til bilen for å få på seg isfiskeklærne og se at alt annet var på stell før utgang.

På oppropet kl 09.25 så ble det opplyst om 150 deltakere i dag. Moro med mye folk.

Gikk som planlagt ut til nord-nordøst for Alntorpsö. INGEN lokale som satt der. Sikkert 200 meter til nærmeste mann. Er sikkert en grunn til det. Dårlig plass, men jeg får da prøve. Fikk fisk i andre hullet. Par stykk på tafs, og en par til på pimpel. Borret litt utover, men ble dårligere jo dypere jeg kom. Borret mere hull forran, bak og ved siden av det førte hullet jeg fikk fisk i. Fikk noen på tafs, etterfulgt av noen på pimpel, og kanskje noen på tafs igjen. Prøvde kun myska i ett av hullene jeg fikk fisk i. Kjennte ikke noe på myskaen, så testet ikke den noe mere i dag.

Etter 60 minutts fiske hadde jeg 50 fisker. Håpet på å klare 1 fisk pr minutt i 240 minutter. Ut fra snittet ville det gi meg 6 kg. Og det trodde jeg ville være bra i dag. Ble rotende rundt i dette området i ca 2,5 timer, og var bare oppe i ca 90 fisker. Så da lå jeg langt bak skjema. Jan Morten var en tur innom, og han hadde ca 1 kg. Då jeg hadde vel ca det dobbelte av han. Men noe måtte gjøres.

Borret meg en 3-4 raske hull i retning Ryssholmarna, emn ingenting. Borret 3 hull langs selve holmen, men heller ikke noe her. Slang da sekken på ryggen og dro i retning Bröstorp. Kom frem der etter 5 minutter og der satt det 4 stykker, og dem hadde borret opp det meste der. 1 time igjen av konkurransen nå.

Så dem hadde borret ute på 2,5-3 meter, så jeg borret på innersiden av hullene deres. Og var fisk der allerede i andre hullet. Slang en og annen bedre fisk der også. 35-40 gram. En av arrangørene kom innom meg med sparken, og jeg fortale han at jeg kun hadde 100 fisker. Han kunne fortelle om at dem som satt på vestsiden av Alntorpsö lå på 200-250 fisker. Var vel ikke noe bombe. Jeg hadde jo gamblet igjen og satt meg der det ikke var noen andre.

Plukket greit med fisk på innersiden av disse hullene, men var ikke plass til mere en 7-8 hull. Bare 10 minutter igjen, og jeg måtte forflytte meg 150 meter for å finne noe uborret. Satte meg 20 meter bak en kar som satt og dro litt. Ikke noe i det hullet. Borret 10 meter lengre ut mot odden, og fisk direkte. Rakk vel 3 stk 70 grammere og 3-4 stk 30-40 grammere i det hullet før sluttskuddet låt. Dæven og jeg ønsket det var igjen 1 time da det var slutt. For her virket det som det var skikkelig drag, og med bra størrelse på fisken.

Sluttet på 173 fisker. Så da hadde jeg altså dratt ca 80 fisker siste timen.


Ruslet inn igjen og fikk veid fisken min. 4328 gram ble det. Da hadde jeg et snitt på 25,01 gram.

Christer hadde fått litt over 200 fisker, og veide inn 4790 gram. Han hadde sittet i klynga sammen med blant annet Lotta Engvall og Per «Chefen» Nilsson. Han hadde fisket så grunt at om han bomkroket en abbor, så la pilken seg oppe på isen :-P

Vant gjorde, ikke uventet, Jesper Dyberg. Han veide inn 8450 gram. Om han hadde et snitt på 24 gram, som de fleste andre, så hadde han i så fall 352 fisker. Han fikk med seg toppremien i dag på 2000 svenske riksdaler.

Jeg hørte rykter etter konkurransen at Jesper hadde satset hardt på denne konkurransen, for NGF som han fisker for, hadde hatt KM på denne sjøen for 14 dager siden. Da hadde han bare gått rundt og tittet på dem andre. Sett hvor folk fikk fisk etc. Kartlegging av hvilke plassert som fisket best altså, for å kunne fiske der på dagens Nora-rycket.

Ble ikke premie på noen av oss Norrbaggar, men syns det var en artig tur uansett. Fin sjø med masse potensiale. Drar nok tilbake hit engang, og da vurderer jeg sterkt å starte og fiske på den plassen jeg avsluttet i dag.

Fullstendige resultater fra dagen finnes her: http://noragyttorp.blogspot.no/2013/01/resultaten-fran-norarycket.html

Var en journalist ute på isen i dag og, og han hadde tatt en prat med Tonje. Innslaget i lokalavisen kan dere lese her: http://na.se/nyheter/nora/1.1942686-i-jakten-pa-mest-fisk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment