torsdag 20. juni 2013

2013-06-16 Lappland Bream Master - Dag 1

Opp kl 06.30. Jeg startet å blande fòret til meg og Runar, mens Runar laget en deilig frokost til oss. Han disket opp med egg og bacon + tomatbønner til. Fantastisk start på dagen.

Kvelden før hadde vi tatt ut det agnet vi trengte fra fryseren. 3 liter casters og 3 liter død maggot.

Runar skulle helt opp til A-seksjonen, og vi visste fra dagen før at det tok 40 minutter å kjøre fra seksjon, B, og opp til A. Så Runar satte meg av på B-seksjonen ca kl 08.15. Så da hadde jeg 1t 15 min til trekking.

Når alle på seksjonen er på plass så trekker vi. Adell kom sist, men fortsatt i god tid før 09.30, så vi fikk vel 15 min ekstra på rigging. På seksjonen min i dag hadde jeg noen rimelig harde fiskere jeg skulle få bryne meg på. F.eks Patrik Liss som vant Lappland Bream Master i 2012 med 204 kg fisk. Kent Adell. Han hadde jo 98kg ene dagen på Scan Masters i vår, så han kan tydeligvis bagge også. Og han er i tillegg god på slider om det skulle bli noe av det. Berndt Bergren er også en «gammel» storfisker. Blant annet Svensk Mester i alle fall 1 gang, og tror også han har vunnet den gamle GP-serien i Sverige en par ganger.

Det er det beste jeg vet å ha kanoner på seksjonen min, så dette gjorde meg bare ekstra taggad.

Tid for trekking. Jeg havnet på B7, Liss på B1, Kent på B2 og Berndt på B4. Ved siden av meg fikk jeg Roul på B6 og Lapplands-sjefen Leif på min høyre side og kant, B8.

Rigget opp TAP 13, baggerstang på samme sted samt 4 og 5 meter til mort. Syns det var vell høye bølger (ca 30 cm) for å fiske slider men satte dem da opp.

Grunnfòring startet kl 11.50 og jeg la i 10 appelsiner på 13 TAP. Og koppet i tillegg i en full kopp med oppklipt mark og en full kopp med casters. skjøt ut 15 håndfulle på slider og kastet også litt mortfòr på 4 meteren samt loosefeedet litt maggot der.

Startet å fiske mort med 4 meter toppknytt. Hadde en teori om at jeg ville at brasma skulle få etablere seg skikkelig før jeg begynte å plyndre dem. Både Leif og Roul startet på lang toppknytt. Begge dem fikk brasme fra start. Når jeg hadde fått 4 mort, så dreiv Roul å drillet sin 3 brasme og Leif hadde fått 2. Og da snakker vi kun 5 min ut i konkurransen.

Nei, dette kan jeg ikke sitte å se på. Bort med 4 meteren og opp med TAP. Gikk ut og brasme direkt. Var kraftig vind fra høyre, så sleit med å drille fisken skikkelig. Måtte legge stanga i vannet å dra den sakte innover uten å ha full kontroll på hvor stor fisken var og hvor mye strikk som var ute av stanga.

Fisket med blå hydro, men så jo at det ble for pinglete. Brukte for lang tid på å få opp fisken. Plukket kjapt opp en topp med grå hydro, bytte tacklet over på den toppen og ut igjen. 3 kjappe brasmer fulgte, men ikke kjapt nok syns jeg. Virket jo ikke å være så farlig med presentasjon av agnet. Holdt bare å få marken ned til bunn så beit dem uansett.

Bort med TAP etter 4 brasmer og opp med baggerstanga som jeg har 120-130cm rød hydro i. Jeg castet en fòrball med masse mat i på hvert eneste utlegg med TAP/kast med baggerstanga.

Var som forventet fullt øs på baggerstanga også. Men hadde roet seg for Roul og Leif. Kunne virke som demmes brasmer tok turen til meg. Mulig fordi jeg gir dem masse deilig og smakfull mat. Bordet er jo dekt med lyse, fine, ferske casters, nydelige døde røde maggoter, og en god del oppklipte markbiter.

Bramsene jeg fikk var alt fra 3-4hg og opp til ca 1,5 kg. Flesteparten var under kiloen. Jeg hadde bra øs på baggeren i kanskje 2 timer. Stanga fungerte bra på fisk over 6-7 hg. Dem på 3-5 hg ble litt små, så selv om jeg ikke ønsket å værheise dem, så er stanga og rød hydro så sterk at dem knapt er borti vannflata på veien inn. Og det medførte at jeg mistet litt flere en ønskelig av dem små brasmene.

Etter 2-2,5 timer med bra fiske på baggern så ble det nesten helt stille og morten ble plagsom. Gikk tilbake til take-a-part. Fikk brått 3 brukbare abborer på rad. Fisk på 150-400 gram. Fortsatte å fòre hardt i håpet om at brasma skulle komme inn igjen.

Testet også litt mortfiske innimellom for å hvile bramseplassen litt.

Så at Kent Adell på peg 2 fikk ganske bra på bunnmeite etter at det ble dødt for meg. Vurderte å ta opp slideren, men grunnet dem store bølgene så satset jeg på å få i gang brasma igjen på TAP-plassen.

Når det var igjen 15 minutter så virket det som dem var på vei tilbake. Fikk lurt opp 4 brasmer på slutten der.

Endte opp med 84 brasmer, 3 greie abborer og 58 mort.

Veiingen startet på peg 1 hos Liss. 3 veiinger måtte til, og hans totale vekt ble 56.680 gram. Følte at det var mere en jeg hadde.

Nestemann ut var Kent. Han hadde hatt bra første 30 min på toppknytt, men så døde det ut der. Og han fikk som sagt bra på feeder siste par timene. Han veide inn 34.740 gram.

Harriet på peg 3 hadde 12.180 gram. Berndt på peg 4 hadde fått bra på toppknytt og veide inn 37020 gram. Peg 5 var Jonas og han veide inn 13080 gram. Peg 6 var min nabo Roul. Han fikk kun fisk første halvtimen og det ga han 6960 gram.

Mine fisker veide 50560 gram. Mortene og abborene til sammen veide max 3 kg vil jeg tro, så da blir snittet mitt på brasmene 47560 / 84 brasmer = 566 gram. Litt dårlig snitt syns jeg.

Peg 8, Leif veide inn 7700 gram.

Klart flest høye vekter på lave nummer altså. Kan være at det er bedre fiskere som satt i den enden, men skulle vise seg utover i uka at lave nummer på B-seksjonen fortsatte å levere.

2.plass og 50 kg er greit nok for min del. Angrer på at jeg ikke gikk ut på slider etter det døde ut inne. Men det får jeg rette opp ved neste korsvei.

Runar oppe på A hadde trekt peg 6. Han fortalte om teknisk fiske på TAP. Han hadde hatt en artig dag i Ullsjön og fått med seg 24940 gram i sammendraget og hadde første seksjonsseieren i bukselomma. Peg 8 ble nr.2 med 18.740 gram. Mens Peg 1 kun ga 960 gram og peg 2 kun ga 3,3kg. Fortsetter det slik så vil man altså ha høye nummer på A-seksjonen.

Brodern på C visste jo ikke hvor på seksjonen det var bra, så han håpet å trekke kant, peg 1. Og for dem som kjenner Mr Drawbag, Lotthanden, Lottkungen, kall han hva du vil. Men han trakk jo selvsagt den peggen han ville. C1. Synd for han så er vel C1 en av dem dårligere peggene både denne dagen og resten av uka. Han endte på  18900 gram. 6 bramser og ca 235 mort. Dette ga han en 4 plass på seksjonen. Vant gjorde Tjäder på 60.740 gram fra peg 6. Peg 5 ble nr.2 med 25.660. Så kan se ut som peg 5 og 6 er bra pegger. Peg 4 ble ikke brukt ettersom dem bare var 7 mann på denne seksjonen.

På D-seksjonen ned i Sällsjön hadde dem hatt en helvetes vind i trynet. Bølger på opp mot 50cm. Daniel Åslund vant fra peg 1 med 19.420 gram. Peg 1 og delvis også peg 2 var dypere en resten, grunnet et båthus som sto der. Peg 4 ble ikke brukt her i dag ettersom dem bare var 7 mann. (Skulle vise seg dagen etter at også peg 4 har litt bedre dyp).
Fullstendige resultater fra dag 1 kan dere finne her: http://lapplandbreammaster.com/wp-content/uploads/2013/06/ResultatDag1.pdf

På premieutdelingen på kvelden så fikk topp 3 vekter totalt en konvolutt med penger i, og 1, 2 og 3 på hver seksjon fikk premier. 1, og 2 fikk penger og nr.2 på seksjonen fikk gavepremie.

Jeg fikk med meg en konvolutt for 3 plass totalt, og en konvolutt for 2 plass på min seksjon.