Totalt antall sidevisninger

mandag 21. juli 2014

2014-07-19 Treningstur til Vikevannet i Vestfold

Begynner å bli noen meitere fra «feil side av fjorden» ;-) nå, så satte av dagen for å se om vi klarte å finne noen egnede GP-strekker der. Forslaget fra Kay og Allan var å teste Vikevannet. Et vann med store mengder mort og småbrasme, og er også litt abbor å få, samt en og annen småfallen vederbuk.

Jeg og Tonje dro relativt tidlig på dagen slik at vi hadde en time til å se etter strekker ved vannet. Vi var på plass litt over kl 9, og hadde avtalt med Allan og Vladimir om at fisket skulle starte kl 12. Kay som kjentmann var allerede på plass.

Dette er vannet vi skal teste:


Med strålende sol så må man forvente badegjester, så stranda (blått merke lengst nordvest) var ikke aktuelt å fiske i dag. Står flere skilt som opplyser om at det er blågrønnalger i vannet og bading ikke anbefales, men ser ikke ut som dem lokale bryr seg om det.

Blåmerket rett sør for badestranda er det ei strekke man kan få inn en 6-8 mann, men denne er ikke fiskbar før man evt rydder en del siv og kratt på land. Og det er også 150-200 meter å gå dit. Tralle er å anbefale i tillegg.

Blåmerket lengst i sør ser ganske så fint ut, men når vi prøvde å kjøre dit, så møtte vi dessverre på et stort skilt med påskriften «PRIVAT VEI», så da var det jo dessverre bare å stoppe opp å snu.

Så det kan ikke bli noen GP her før vi evt får tilgang til å fiske nede i sør, samt evt rydding etc.

Kay, Allan og Vladimir hadde fisket rett nord for stranda før, og vi satte oss der dem hadde prøvd tidligere, altså oppe i det nordvestre hjørnet av vannet. Der åa renner ut av vannet.

Blåstreken på bildet er på 35 meter, så vi satt altså 5 mann på 35 meter. Ikke optimalt, men bruker å gå greit om det er mye fisk å fiske etter.

Er langgrunt her, så vi alle vadet ut til støvelskaftet og satte opp våre seatboxer der. Kay satte seg lengst til venstre, mot sivgarden. Tonje satte seg ned rett til venstre for brygga som går ut der. Jeg og Allan klemte oss inn mellom dem 2 igjen, og Vladimir som ankom etter vi hadde startet å rigge satte seg ute på spissen, på utsiden av brygga. Ingen fin plass å sitte, men Vladimir klager aldri sålenge han får fisket.

Rigget opp 3, 5 og 7 meter samt TAP 13 på samme sted som 7ern. Vi valgte å fòre og starte fisket samtidig, og fòringa ble dessverre ikke så seriøs fra min side. Startet bare å fiske 7 meter og kastet en 3-4 håndfulle fra start rundt duppen. Fikk en par tre morter, så gikk heller inn å testet 5ern, slik at jeg får fòret der også. Der var det dårlig.

Gikk da ut igjen på 5 metern. Fikk en og annen mort og bitte små brasmer. Litt artig med brasmer på 50 til 200 gram. Disse skimmerene er jo litt sære og går ofte litt høyere i vannet. Det er ekstra viktig at duppen står 100 % perfekt. Og for meg så er det 1-2 mm antenne over vannet om forholdene tilsier det. Er det vind/bølger eller vanskelig lys så bør man ha litt mere antenne. Men i dag var det fine forhold, så da ble det 1-2mm antenne.

Jeg hadde en 1,5 grams dupp med en bulk ca 50 cm fra kroken, 1 stk nr.6 dropper 15 cm under bulken, og en nr.6 dropper til rett over fortommen. Bruker bare vanlig 15 cm fortom på småskimmers, og ikke 25-30 cm fortom som jeg bruker på vanlige brasmer. Dette fordi fiske etter småskimmers minner mye mere om mortfiske en brasmefiske.

Etter jeg kaster ut så er jeg alltid årvåken på om duppen stiller seg til rett tid. Først ser man at bulken setter seg, så ser man dropper nr.1 gjør at ca 1 cm av den ca 2 cm lange antenna går under, og siste dropperet gjør at neste ca 5-6mm av antenna stiller seg. Nappene fra småskimmersen ser man ofte av at bulk og dropper 1 setter seg, men ikke dropper nr.2, og da er det bare å kroke. Noen ganger så er det bare bulk som steller seg.

Plukket brukbart med småskimmers en stund der. Var helt klart mere skimmers en mort inne for øyeblikket. Men ble som alltid litt tråere, så prøvde da å fiske med TAP i stedet. Fisket med en 1 grams dupp her og rosa hydro. Men syns fisket ble ennå dårligere da. Og dem få jeg bar borti bumpet jeg storsett. Satt å tenkte at jeg burde bytte til gul hydro i stedet, men gadd ikke bytte. Latskap. Når magefølelsen sier noe til meg burde jeg følge den, men gadd altså ikke i dag.

Koppet i litt mere partikler. Mark, caster og dødmaggot toppet med grunnfòr for at løspartiklene ikke skal hoppe ut av koppen på vei ut, og byttet om til 7 meteren igjen. Prøvde å overbevise meg selv om at 7 meter var bedre fordi fisken var skremt av å ha en TAP over hodet. Men innerst inne visste jeg at TAP skulle være bedre, bare at jeg satt med rosa hydro som var en for bøs strikk i dag.

Vi fisket i underkant av 5 timer før vi ga oss, og jeg endte på 108 fisker. Tipper det var rundt 30 mort, 8-10 abbor og resten småskimmers.

Her er catcherbildene fra dagen:
Vladimir med 5440gr fra peg 1
Tonje med 4840 fra peg 2
Allan med 8200gr fra peg 3
Jeg med mine 11480 gram fra peg 4
Kay med 4860 fra peg 5

Slik gikk det da på dagens kule:

1.       Niklas - Peg 4 – 11480gr

2.       Allan – Peg 3 – 8200gr

3.       Vladimir – Peg 1 – 5440gr

4.       Kay – Peg 5 – 4860gr

5.       Tonje – Peg 2 – 4840gr

Allan fortalte at det normalt er mye mere mort å få. Man kan få fisket helt opp rundt seatboxen. Men som vi alle vet så er aldri 2 dager like, og idag ville ikke morten være med å leke, og da ble fangstene som dem ble. Ikke noe problem da, for var jo fortsatt artig fiske.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment