Totalt antall sidevisninger

tirsdag 22. juli 2014

2014-07-20 Treningstur til Vestfold, igjen.

Var litt synd at det så vanskelig ut å få til en GP i Vikevannet, så når jeg kom hjem så studerte jeg Bergvannet på kartet. Samme vassdraget, så skulle være samme type fiske mente Kay. Plutselig så fant jeg en strekke som så veldig fin ut.


350 meter lang, og snor-rett. Og så ut til å være parkeringsmulighter bak hver peg i tillegg. Så jo ut som noen hadde lagd en meitestadion her jo. Dette er vel for godt til å være sant vel? Murphys law. Virker det for godt til å være sant, så er det mest sannsynlig ikke sant heller.
Så jo litt sånn menneskeskapt ut også, og da kan det fort være veldig dypt. Og viste seg også å i alle fall være delvis menneskeskapt, for fant en bilde fra 1979, og da så det slik ut her:

Hørte med Kay, og han mente at vannet jevnt over er ganske så grunt. På det dypeste 7-8 meter. Så da trengte det ikke være noe mere en 4-5 meter på denne strekka, og det er jo ikke ille.

Kay heiv seg i bilen å sjekket strekka i tussmørket på lørdag kveld. Dessverre hadde han litt dårlige nyheter. Var ei steinramle som var 3,5-4 meter høy fra platået og ned til vannkanten. Men var 1 meter nede ved vannet som var flatt.

Jeg og Tonje valgte å ta en tur over fjorden igjen for å sjekke strekka i morgen. Går det ikke der, så kan det jo gå andre steder på sjøen.

Kom frem neste morgen å fikk se strekka med egne øyne. Det var dessverre vel bratt ja. Og når man prøvde å ta seg ned kanten så startet det slike småskredd på 10-20 steiner som raste uti sjøen. Er ikke forsvarlig å arrangere noe i en slik skråning.

Vi tittet rundt resten av vannet, men fant ikke noe særlig fint. Var en potensiell plass, og det var denne:

Streken på bildet er 250 meter. Men når vi skulle kjøre ned å se, så var det kjetting over veien og en kommentar om at det var privat badeplass. Sinnsykt irriterende, og vet ikke om det er lov å sette opp slik engang, men tanke på allemannsretten. http://no.wikipedia.org/wiki/Allemannsretten

Jaja, da fant vi ikke noen ny strekke i dag heller. Klokken dro seg mot 12, så var på tide å få fisket litt snart, så da valgte vi å bare fiske samme plassen som i går.

Kay satte seg inntil sivet igjen, og Tonje tok plassen ved brygga. Vlad var ikke med. Jeg og Allan trakk om peg 3 og 4. Han trakk peg 4, og det betyr at han skulle sitte på plassen min fra i går, og da blir jo jeg på plassen hans fra i går.

Jeg irriterte meg fortsatt over at jeg ikke fikk til TAP i går, så da hadde jeg en mulighet til å rette opp det i dag. Så rigget opp TAP 13 med gul hydro og en 1 grams dupp. I tillegg satte jeg opp 5 meter pg 7 meter toppknytt. Begge med 1,5 grams dupp.

Gjorde det ordentlig på fòringen og i dag. Kastet i 4 appelsiner med casters og levende pinkies på 5-metersplassen, og kastet i 6 baller med caster og dødmaggot på 13 TAP, samt at jeg koppet i 2 store kopper med ca 40/40/20 fordelt på klipt mark/caster&dødmaggot/løsfòr på toppen.

Startet å fiske 5 meter og merket med en gang at morten var mere i støtet i dag. I går fikk jeg jo knapt fisk på 5 meter. Etter 30 min var jeg allerede oppe i 50-60 fisker. Ikke superdrag, men bedre en i går. Måtte ut å teste TAP for å se om brasma var der allerede. Fikk en abbor med en gang. Ikke den arten jeg ville, men i alle fall ikke mort. Ut igjen, og da fikk jeg mort. Æsj, da er det ikke brasme der. Koppet i en ny kopp med mat og gikk inn å fisket 5-meter igjen.

Etter ca 1 time 20 min så var jeg oppe i 120 fisker. 3 småbrasmer og resten mort.  Begynte å bli litt tråere, så måtte ut å teste TAP igjen. Og nå var skimmersen på plass. Dro vel 10 stk så kom det en mort og en abbor. Koppet i mere mat, så var brasma tilbake. Fikk en 6-7 til før dem ble vanskelige igjen. Mere mat så kom dem noenlunde i gang igjen. Mistet en som var klart større en resten, virket som en 1,5 kilosfisk. Bare 2-3 skimmers senere så fikk jeg opp en som var litt mindre, ca 1,2 kilo. Bra bonus i et slikt vann.

Ble sittende ute på TAP’en til vi var ferdige etter 4 timer fiske. Endte på 44 skimmers, og hadde ca 140 mort med noen få abbor innblandet.
Tonje med sine 5 820 gram
Mine fisker veide 16 500 gram
Allan fikk 11 120 gram
Kay fikk 6 040 gram
Slik gikk det da i dag:

1.       Niklas – Peg 3 – 16 500gr

2.       Allan – Peg 4 – 11 120gr

3.       Kay – Peg 5 – 6 040gr

4.       Tonje – Peg 2 – 5 820gr



Alle fikk da litt mere fisk idag en igår. Morro. Tonje og Kay hadde ca 1 kilo mere hver seg en igår, Allan økte med ca 3 kilo og jeg økte med ca 5 kilo. Og ikke minst fikk jeg tatt revansje med med meg selv med tanke på TAP-fisket igår. Veldig artig vann, så synd at vi ikke har klart å finne GP-strekker her, men vi har ikke helt gitt opp, så tiden får vise. Er uansett et vann der vi kan vurdere litt småkuler, winter league, spring league etc.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment