Totalt antall sidevisninger

onsdag 20. september 2017

2017-09-02 Skara karpefestival - Dag 1

Skara er absolutt en av årets høydepunkt. Jeg og Tonje hadde vært raske med å melde oss på når invitasjonen kom, så da var vi med i startfeltet i år også. Karpe er jo en spesiell fisk. Eksotisk for oss nordboere. Men den er også lunefull. Vil den stå på en spesiell plass i dammen så gjør den det. Så når man skal fiske etter karpe, så må man være innstilt på at man kanskje sitter på feil sted, og da kan man meget fort blænke.

I det store dammen er det såpass mye fisk, så ikke mange pegger der som man potensielt kan blænke fra, men man vet aldri. Er vel egentlig mye fisk i vannskidammen også, men virker som sjansen for blænking der er endel større.

I år hadde arrangøren lagt opp til max 32 seniorer + det antall juniorer som ønsket å starte. 16 stk i vannskidammen og dem andre 16 i store dammen. Og disse skulle da bytte dammer til dag 2. Jeg føler potensialet er bedre i den store dammen, og det vil være en 2-dagseffekt, så jeg håpet å trekke i vannskidammen på dag 1.

Jeg fikk det slik jeg ville og havnet i vannskidammen dag 1. Vet at peg 31 er en bra peg. Blitt døpt om til Litzell-peggen etter at Litzell vant der ifjor. I 2012 når Tonje vant i denne dammen, så satt hu ca ved peg 27-28. Virker uansett som landet mot den store dammen, evt vest og østenden er greie, mens strekka som ligger i nord er dårlig. Så pegger jeg ønsket meg var 31, 32, (30, som ble forglemt denne gangen), 29 og 17. Alle disse pegger så er det litt vegetasjon i vannet, og karper liker jo som sagt features (vegetasjon er jo en slags feature).

Opp av hatten fikk jeg peg 22. Ikke kult i det heletatt. Midt på strekka på nordsiden. Brodern havnet ved siden av meg på peg 21. Litzell (en av brødrene) havnet på Litzellpeggen, så da var det vel avgjort hvem som vant i vannskidammen idag...

Rigget margins høyre ved en bitteliten sivgard, 13 m rett frem samt match og method feeder mot øya rett frem. Prøvde alle triksa i boka følte jeg, men til ingen nytte. Jeg blænket. Det gjorde mine naboer også, 21 og 23. Og naboene deres igjen også, 20 og 24. Og naboene deres igjen blænket også, 19 og 26. Var kun dem som satt på/kunne fiske mot sørsiden av vannskidammen som fikk fisk, altså 17,18, 29, 31 og 32. (Se bilde nedenfor. Sør for rød strek ga fisk).


Litzell var suveren på peg 31 med 44.440 gram. Urban på peg 29 hadde 10.220 gram, mens peg 17,18 og 32 kun hadde 1-2 fisk hver og hadde mellom 1180 og 1620 gram. Så laaangt fra hektisk for dem 3 heller.

I store dammen så var Folke best fra en peg som ikke er brukt tidligere. Anders ble nr.2 med 20.100 gram fra peggen Mårten vant fra på dag 2 i fjor, og Dag E ble nr 3 med 19.200 fra peggen ved brua.


Ettersom jeg blænket idag så skal det jo bli knokkelhardt å klare å vinne årets festival. Spesielt med tanke på at Litzell som leder med 44 kilo også skal i den store dammen i morgen. Jeg vet det er mulig å få over 50 kilo i morgen. 60 skal også være mulig, men da begynner det å nærme seg maxen. Skulle jeg klare 50 kilo i morgen så er jeg samtidig avhengig av at Litzell sitter et sted i store dammen som ikke gir han mere en 5-5,5 kilo, og det er lite sannsynlig på dag 2 i store dammen. Så alle piler peker i retning at Litzell tar dette, men tiden vil vise. En av dem 3 som har med seg 19-20 kilo fra store dammen idag kan også trekke peg 31 i vannskidammen også, så her skal det fiskes først.

Ettersom jeg blænket idag, så har jeg egentlig ikke så mye mere å fortelle om fra denne dagen. Mere utfyllende om store dammen som intro på søndagsbloggen. Hvilke pegger som gjelder, hvor topp 3 satt også videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment