Totalt antall sidevisninger

torsdag 22. mars 2018

2018-03-10 NM Lag Myska - Steinsfjorden

Planen var at Acerina 1 skulle bestå av meg selv, Tonje og Fredrik og lag 2 skulle være Kay, Ole og Håvard. Fredrik ble syk under NM på Røgden forrige helg, og var fortsatt syk inn mot denne helga. Da han fortsatt ikke var frisk når det sto torsdag på kalenderen så begynte jeg å bli litt stressa. Ringte/SMS'et til et par kompiser som jeg visste ikke hadde lag, men begge disse kunne ikke. La ut på Acerina sin facebookgruppe, men ingen som ville være med av dem. Så da la jeg ut på Oraklet. Fikk et hint av Tor-Ivar at han kunne stille om jeg ikke fant noen andre. Frem til fredag ettermiddag var det ingen andre som hadde meldt seg så da stilte Tor-Ivar opp. Tusen takk Tor-Ivar, det kommer jeg ikke til å glemme. 

Dagen kom og vi bestemte oss for at Tonje tok ruta nærmest land ettersom det var litt kjipe snøforhold å gå i. Jeg tok den midterste ruta for tanken min var at det var her det var minst mulighet for å komme inn noe ny fisk, og skal da kanskje være den ruta med dårligst fiske. Tor-Ivar tok da den ytterste ruta. Ettersom det har vært en kald vinter var det jo fare for at det var her det skulle være mest mort, og vil jo ha Tor-Ivar i ei rute med mest mulig abbor, men den sjansen må vi ta. Ryktene tilsa at det skulle være mest mort i dem innerste rutene, så det finner vi jo snart ut av.

Jeg hadde jo troa dypest mulig, så stilte meg til i ytterkant av ruta. Brodern og Riksen som også var i denne ruta stilte seg i ytterkant. Starten gikk og jeg lagde meg 2 hull og fòret opp begge. Ingen fisk da. Så tok det siste flagget og fortsatte å lete innover i ruta. Så kjapt at Tony Nilsen fra Nannestad hadde satt seg rett for han hestdro feitmort fra start. Viste seg at det var noen gamle hull i det området og han hadde jo da selvsagt gjort det rette med å borre opp et slik et. Sikkert vært noen av våre nye landsmenn å fòret samt fisket her en av dem foregående dagene. Dritt jeg ikke hadde fått med meg at det var gamle hull i ruta, for da hadde jeg jo selvsagt prøvd å få et slikt et selv.

Jeg og Riksen ble borrende nesten sammen på skrå over ruta, og fikk en og annen hektosabbor her og der. Startet å nærme oss andre kortsiden av ruta og vrei da utover igjen. Begynte å bli såpass med gamle hull nå at jeg skiftet fokus fra jaging til å se om det hadde kommet inn noe i alle disse hullene som jeg hadde fòret og fisket så langt. Ikke noe i dem 2 første, men fikk en mort i det 3je hullet. Dette hullet fikk jeg abbor i ved første runden. Tok flagget fra hull 1 og satte her og fortsatte å lete med den andre pinnen. Fikk en og annen abbor i dem gamle hulla. Så at Ole satt å fikk noe på sperringa på kortsiden, så tok et hull 7-8 meter fra han. Lå noen få jokers rundt hullet. Må ha vært en av gamlehulla til Riksen. Og her sto det mort. Plukket vel 8-10 stk før det ble betraklig tregere. Klokket ned noe mere mat og stakk å prøvde der jeg hadde pinne nr.1 i stedet. Fikk vel kun 1 abbor her. Klokket ned ennå mere mat og gikk til pinne 2 igjen. Fikk vel et par mort til med ikke i nærheten av hva jeg fikk i ste. Tiden rant ut også. Følte jeg hadde gjort det greit i ruta. Ikke noe å gjøre med Tony med sine 4260 gram, men kunne jeg bli nr.2 eller 3 da tro? Visste det var en til som satt litt lengre inn en Ole som hadde sittet helt rolig å fått en og annen jevnt og trutt. Det viste seg å være Jon Meyenberg fra Lillestrøm Sporstfiskere 1 og han veide inn 2960 gram. Mine fisker veide 2850 gram, så da ble det en 3er på meg. Helt greit det i en 18-mannsrute. 

Mine 2 lagkamerater da? Tonje er jo tidvis skummelt god på myskinga. Har endel ruteseiere opp i gjennom. Hu hadde klart seg veldig bra idag også, for hun veide inn 3270 gram og hun som meg, en 3.plass i ruta. I den ytterste ruta var det veldig surt fiske, og nesten ikke mort. Tor Ivar fikk 730 gram for en 14 plass i ruta si. Helt klart godkjent når det er første gangen han fisker inni ei rute.

Etter første ruta ledet da Gjøvik og Toten med Thomas 3, Odd Henning 7 og Magne Olav 8 = 18 poeng. Hakk ihjel lå Nannestad med Tony Nilsen 1, Atle Wenger 5 og Terje Reinertsen 13 = 19 og på 3je lå mitt lag Acerina mix med meg selv 3, Tonje 3 og Tor-Ivar 14 = 20 poeng. 3 lag til poenget bak, altså 21 poeng, og det var Lillestrøm Sportsfiskere 2, SFK Pimpel Sør og Trysil mix.

Valgte å fiske samme ruter runde 2, altså Tonje nærmest land, jeg i midten og Tor-Ivar lengst ut der det er minst mort. I pausa hadde jeg vært å tatt meg en tur rundt ruta for å se om det var noen gamle hull. Var en 7-8 i det nærmeste hjørnet. Så da stilte jeg meg her. Fikk 2 av dem gamle hulla, men dem virket ganske gamle, aka over 1 uke, og var ikke noe fisk i dem. Borret meg diagonalt over mot andre hjørnet på leting etter abbor mens hullene fikk stå å lokke mort.

Fikk en og annen, men virket ennå endel dårligere i denne ruta en i forrige. Igjen satt Ole på ene kortsiden og så han fikk en mort. Lagde meg 3 hull i dette området selv, og fikk mort i det ene av dem. Var litt trangt her da, for Ole satt på innsiden og Christina Nerberg satt på utsiden. Latt hullene stå å lade litt. Ikke noe fisk inne der jeg startet, så ga opp dette området og brukte denne pinnen til å leite. Så at Hesmyr fikk 3 abbor i ett hull, men han borret bare videre. Jeg tok da det hullet og fikk et par abbor selv der. Brodern tok det neste hullet til Hesmyr og fikk en kladdabbor på 4hg.

Jeg stakk tilbake til hullene mellom Ole og Christina. I det ytterste var det ikke noe, men koppet ned mere mat. I det hullet jeg fikk en mort i sta sto det nå endel flere morter. Fikk vel fort 12-13 stk her. Ble dårligere, så klokket og testet det 5 meter bak. Skulle gjerne testet det 5 meter forran, men Christina hadde satt en pinne i et hull som sto på 4 meter så hu hadde da blokkert det hullet for meg. Slik er myskinga :)

Fikk 1-2 i hullet bak, men ikke noe mere. Tilbake til hullet forran der igjen og fikk vel 1-2 til før det var slutt for idag. En bra sluttspurt så kunne ha troa på topp 3 igjen. Mine fisker veide 2050 gram. Knut Vadholm hadde funnet noe mort i hjørnet nærmest land i retning Tyrifjorden. Dimman hadde fått med seg dette, og hullet til Vadholm lå 5,2 meter fra hjørnet. Dimman lagde da et hull helt oppe å hjørneflagget, og der sto det fisk. En rå sluttspurt fra han ga han 3770 gram og ruteseier. 2.plass i ruta gikk til Vadholm med 2320. Jeg ble da nr.3 i denne ruta ruta også. 

I denne ruta slo Pimpel Sør knockout på resten. Kaspersen vant innerste ruta med 3500 gram, Riksen vant ytterste ruta med 2970 og Hesmyr ble nr 5,5 i ruta mi med 1510 gram. Totalt 7,5 poeng i denne omgangen på dem altså. Nest best i denne omgangen ble Gjøvik og Toten med Thomas 3, Odd H 5 og Magne Olav 8,5 = 16,5 poeng. Raufjøringen ble nr.3 i denne ruta med Jørn 4, Fjellis 6 og Tommy 7 = 17 poeng. 4de beste ble Trysil 2 med Dimman 1, Svein 3 og 15 på Ivar. 5te plass i denne ruta kom mitt lag med meg 3, Tor-Ivar 8 og Tonje 9 = 20 poeng.

Så da ble det totalt over 2 ruter gull til Pimpel Sør, Sølv til Gjøvik og Toten og bronse til Acerina mix. Grattis til vinnerne.

Foto: Ringeriksavisa

Fullstendige resultater fra dagen:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment