Totalt antall sidevisninger

torsdag 22. mars 2018

2018-03-13 VM myska - Kazakhstan - Treningsdag 1

MyskaVM i Kazakhstan ja. Jeg sa allerede i fjor at jeg ønsket å være med her, som icerunner. Jeg ble jo kun nr.11 i kvalet så ingen sjans på laget. Men viste seg ettersom tiden gikk at en etter en trakk seg eller av jobbmessige eller helsemessige grunner måtte trekke seg, så plutselig sto jeg der som 6te mann i laget og da reservefisker. Det betyr jo at jeg tar med fiskeutstyret og trener på lik linje med dem 5 første og kommer inn å avløser den med den svakeste plasseringen på dag 1 i VM.

Marius Hassve har hele veien vært kapteinen for dette laget, og for en formidabel jobb han har lagt ned. Ordnet flybilletter, ekstra bagasje, meldt på laget, booket agn, booket fòr, booket hotell osv osv osv. Veldig mye jobb for å få på plass alle brikkene og Marius kan ikke fullroses for den gode jobben han har gjort.

Fiskerne på laget besto av Odd H, Dimman, Svein, Ivar, Steinar Olsen og meg da som reserve. I tillegg var vi så heldige å få med oss Torgeir Sveen og Anders Furuseth Hansen som icerunnere. Så et mannskap på 9 personer. Noe som betyr at vi kan ha en icerunner på 4 av dem 5 rutene på konkurransedagene. Og det er viktig. Ha noen øyne som kan gi informasjon til dem i ruta som sitter å konsentrerer seg på å få opp mest mulig fisk for flaggets ære.

Kaspersen samt Cato hadde også gjort en veldig god jobb i forkant. Cato skaffet tilveie fiskedresser og Kaspersen ordnet med trykking av flagg og navn på disse klærne. Kaspersen fikset også bankettskjorte med flagg slik at vi er likt kledd og ser profesjonelle ut.



Dagen for avreise kom og vi møttes på OSL 3 timer føre avgang. Er jo endel kofferter og annet som skal med på en slik tur. Max vekt pr kolli er 23 kilo så man må pakke litt lurt. Vi hadde 2 store rør, også dem hadde Kaspersen ordnet, som vi pakket isborrene i. Alt med innsjekken gikk fint. Kjøpte med melkesjokolade med norsk flagg på tax-free som vi kunne gi som gave til våre konkurrenter på banketten. Kom nesten ned til gate så møtte vi på en gammel kjenning. Petter Skuldal var på tjenestereise for Daiwa. Tok et par øl med han og pratet om gamledager.

3 timers flight til Moskva, samt justere klokka for tidsforskjell på 2 timer. 4 timer venting der, så neste flight fra Moskva til Karagandy/Timirtau som tok 4 timer + 3 timer til i tidsforskjell. Vi var da fremme på morgenen på tirsdagen og var bare å bråsette sammen pilkeutstyret for å rekke bussen til sjøen som gikk kl 08.30. Vi klarte det og selv om vi var rimelig trøtte, så skulle det trenes. Får prøve å ta igjen litt søvn utpå kvelden igjen istedet.

Ikke hadde vi fått noe fòr, og myggen som leverandøren hadde var rimelig råtten. Gudskjelov hadde vi fått låne litt jokers av svenska. Takker. Gammarus, eller marflo som den heter på norsk, fikk vi tak i da, og det var jeg og Dimman som var pekt ut til å teste dette idag.

For egen del bar vel økta litt preg av at det ikke ble noe søvn i forkant. Jeg og Odd H startet å fiske ca midt på i ytterkant av rute C indre.

Tykk is her gitt:


Fikk en liten skimmers i ene hullet, med gammarus som agn på kroken, og et par mort i det andre. Disse fikk jeg med mygg som agn. Borret meg bortover langs ytterkant av indre D og E uten så mye som et napp. Satt 4 russere 50 meter på utsiden av selve området. Dem satt å pumpa skimmers.

Russerne:


Borret 2 hull bak han ene og fòret det ene med halvråtten mygg og det andre med gammarus. Tror jeg fòret og testet begge hulla 5 ganger før jeg fikk en 250 gram skimmers i hullet med mygg, og en gjørs i det hullet med gammarus. Dødfødte greier med dårlig agn.

Gjørsen:


Dagens fiske langs rød linje:



Gikk tilbake til der jeg og Odd H startet dagen og lurte opp et par fisk til, så var det slutt for idag. Endte på stusselige 6 fisk. Men ingen krise. Ikke søvn, ikke rigget optimalt, ikke vettug agn, og allerede nå følte jeg på meg at gammarus ikke var noe magisk ang/fòr. Bare å komme seg hjem og gjøre seg skikkelig klar til neste dag. Husker ikke helt hva dem andre hadde, men var vel ingen av oss idag som hadde veldig mye fisk.

På bussen hjem fra sjøen, som kun tar 30 minutter, så vi visstnok slik ut, så tror det skulle bli greit med litt hvile:

Fikk tak i fòr i løpet av kvelden, og var lovet bedre agn neste dag. Stikkene ble knytt eksakt slik jeg ønsket dem før morgendagen. Da er det bare å legge seg på lading og finne ut hva neste dag ville bringe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment