Totalt antall sidevisninger

torsdag 21. september 2017

2017-09-03 Skara karpefestival - Dag 2

Dag 2, og jeg skal i den store dammen. Her er det mange fine pegger, men er peggene som har levert bra tidligere år bra i år? Er peggene som leverte noenlunde igår, bra idag?

Peg 4 - Folke vant her igår. Første gang denne peggen blir brukt. Det er en fin peg, en peg med mange muligheter. Øya rett frem, og høyrekanten av øya som ligger litt til venstre kan man rekke med TAP. Lang fin marginskant langs høyresiden, og match langs hele kanten mot øst. Absolutt en peg jeg kunne tenkt meg.

Peg 10. Peggen Anders Eriksson ble nr.2 fra igår med 20,1 kilo. TAP rett frem mot storøya, margins høyre og venstre, enten lang eller kort. Match inn i hjørnet til venstre, selv om det er litt grunt inni der. Match til høyre langs med land, men også ut i trekantsundet. Mange muligheter. Var også denne peggen Mårten vant fra på dag 2 i fjor, med 42 kilo. Absolutt en peg jeg gjerne trekker.

Peg 7. Dag E satt der igår og fikk 19,2. Thomas Leijon fikk også ganske bra der når jeg var i denne dammen tilbake i 2012. Margins inn ved bru-karret, og egentlig langs hele brua, samt mot land på andre siden. Dette området av dammen virker det alltid som det er bra med karpe i. Var jo på peg 7-9 juniorene satt i fjor, og junioren som hadde mest i fjor, over 2 dager, Fredrik Härnes, hadde 38.300 gram.



Opp av hatten trakk jeg peg 3. Nja, njæ. Vet det er noe fisk der, men absolutt ikke en av kanonpeggene. Johan satt her igår og hadde 6,3 kilo. Mårten satt på den peggen første dagen i fjor, og fikk vel skrapet sammen 18,3 kilo. Men da var det også en peg til rett sør for han. Det er det ikke i år, så det er positivt for meg. På dag 2 ifjor satt Henrik Litzell her, og han fikk 20.380 gram. Og dette er jo i den delen av dammen som det alltid er endel karper i. Skulle jo mye heller ha peg 7, men 3 fikk jeg og da får jeg se hva jeg får til her. 20kg + skal vel være mulig ser det ut til.

På peg 7 havnet Anders Tersby, og på peg 9 satt Urban. Disse 2 er da i samme bassenget som meg.

Rigget opp kortplass rett frem, 13 meter rett frem, margins høyre samt ei matchstang jeg kan kaste litt rundt omkring med om det blir krise.

Startet å fiske 13 rett frem. Fikk fisk etter 2 minutter, så da har jeg allerede mere en jeg hadde på 5 timer igår. Fikk en og annen, men det var kun babykarper. Valgte da heller å gå inn på kortplassen for å teste, og var fisker der, og en og annen av dem var litt større også. 

Så at peg 7 fikk bra fra start og ledet allerede på meg. Urban fikk også bra i antall, men så ut til at han kun fikk småfisk.

Kortplassen begynte å bli dårligere også, så da testet jeg margins høyre. Fikk 3, så ble det dårlig. Koppet i mere mat og prøvde kort igjen. Tilbake på marings høyre og da var det 3 til der, så måtte jeg koppe igjen. Det som var bra var at dem fleste jeg fikk i margins høyre var relativt store.

Kortplassen leverte ikke noe mere, og langplassen ga lite, og kun små fisk. Så på med loddesøkke og lodde opp en plass margins venstre. Koppet i mat der og gikk på margins høyre igjen. Igjen 2-4 fisk, så måtte jeg koppe igjen. Gikk da på margins venstre og da fikk jeg 2-3 her også, og også her var det pene fisker.

Ble roterende mellom margins høyre og venstre helt til det var igjen 20 minutter. Da var begge plassene døde. Hadde startet å boble endel på 13 m, så prøvde det. Misset et napp, men det var det eneste siste 20 min. En skuffende avslutning på en ellers relativt grei dag.

Endte opp med 29 små, 12 store.

På den store telleren klikket jeg kun inn fisker som jeg følte nærmet seg kiloen eller var over kiloen, alt mindre en dette tok jeg på lille telleren. Så ca 12 kilo + på store telleren og hva jeg trodde var snittet på dem 29 mindre? Håpet på at snittet på dem mindre kunne være opp mot 500 gram, så det ville isåfall si at jeg mulig hadde opp mot 25 kilo. Visste at jeg ikke hadde sjans mot peg 7. Han hadde over 70 fisker. Han hadde endel små i begynnelsen, men siste 3 timene var det mange stor. Dem største jeg så han håvet måtte ha vært i overkant av 2 kilo. Urban og trodde han hadde opp mot 70 fisker, men for meg så det ut til at han stort sett hadde små, så hadde troa på å slå han.

Ble med på hele veierunden, fra brodern på peg 1, og hele veien til peg 16 i den store dammen. Brodern hadde 14.120 og det er en grei vekt fra peg 1. Han klarte også å slå den rutinerte og dyktige Mårten på peg 2 med noen få gram. Mårten veide inn 13.980 gram.

Min tur, og prøvde å legge all fisk i et veienett, men da ble det gudskjelov error på 25-kilosvekta. Veide da i 2 omganger, og viste seg at fangsten min ble på 28.620 gram.

Fangsten min på 28.620 gram.

Gikk da videre til Shaun på peg 6. Han hadde hatt en trå start, men en sterk avslutning, og endte med pene 23.180. Videre til peg 5 som Tonje satt. Tonje er ganske god på karpe, men hadde kun fått 2880 gram, og det KAN være fordi hu blir sittende litt inneklemt mellom peg 6 og 4. MULIG 3 personer nede i den delen av dammen er en for mye. Evt at man setter nr.3 i den delen av dammen på andre siden.

Videre til peggen Folke vant store dammen fra igår, peg. Hjemmefisker Jonas satt her idag. Han hadde hatt bra fiske i starten, men dårlig mot slutten. Altså stikk motsatt av Shaun. Jonas veide inn 21.560 gram.

Så gikk turen videre til godeste Tersby på peg 7. Bare noen gram fra nytt sjørekord. Han veide inn 56.160 gram. Tror sjørekorden er på 56,5 kilo?! Videre til Urban på peg 9. Som tidligere nevnt mente han å ha tett opp mot 70 fisk han også, men få store. Han veide inn 25,8 kilo.

Jonas Jansson på peg 10, en av peggene jeg hadde stor tro på, sneik seg såvidt forran meg med sine 28.760. 140 gram mere en meg. Men han hadde uansett med seg rett over kiloen fra igår, så han ville tatt meg i sammendraget uansett.

Ole satt på peg 11. Niklas hadde hatt bra med småkarper her igår, og dem var tistede også idag. Tror Ole storkoste seg med karpefisket idag og veide inn 10.280 gram.

Litzell som ledet etter igår med 44 kilo satt på peg 15 idag. Han hadde mange, men små karper. Han veide inn 13,3 kilo idag, og da forstår vi jo alle at det ville bli MEEEEGET jevnt mellom han og dagens vinner Tersby om totalen over 2 dager.

Ola Carlström på peg 16 hadde en god dag på jobben og veide inn 27.580 gram.

Her er resultatene fra dagens fiske i den store dammen:

Hadde vært dårlig fiske i vannskidammen idag også, men litt bedre en igår var det iallefall. 3 stk blænk, og ellers 5 til under 2 kilo. Og igjen var peg 31 i den suverene, der Jan fikk 20.680 gram. Og den fangsten besto av det halvpene antallet av 104 fisker.


Det viste seg at Tersby vant årets Skara med en ufattelig liten margin på 40 gram. Må ha vært sykt surt for Litzell.

Resultatlisten etter 2 dager kan dere lese i blogginnlegget til Jonas på denne siden: http://fiskeshopen.blogg.se/2017/september/skara-karpfestival-2017.html

Jeg ble nr.5 totalt.


Takk til Stig Borlinger for at han arrangerer denne festivalen. Fikser påmelding, premier, hytter vi bor i, pegging osv osv. Evig takknemmlig for at jeg får komme å fiske denne eksotiske festivalen. Håper jeg er raskt nok ute til å melde meg på neste år også, slik at jeg får fisket denne igjen. En av årets absolutte høydepunkter.

Er så ivrig på denne festivalen at jeg valgte å dra hit, selv om jeg da visste at jeg ville gå glipp av første treningsdag i VM Belgia som starter i morgen tidlig. Egentlig galskap å stå over en treningsdag i VM, men er man så glad i karpe at det grenser til galskap, så tar man slike avgjørelser. Var jo 2 mann til i samme "båt " som meg. Brodern og Finn Erik, så tipper dem også setter denne festivalen helt oppe i topp 3 av årets høydepunkter.

Over og ut for denne gang. Blogg fra VM kommer snarlig...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment