Totalt antall sidevisninger

tirsdag 1. mai 2018

2018-03-17 VM myska Kazakhstan - Andre konkurransesdag

Kvelden i forveien på kapteinsmøtet fikk jeg vite at jeg havnet i sector B. Borti der har jeg ikke fisket i det heletatt, men Svein var kjent borti der. Visste at Marino fra Sverige hadde fått bra med skimmer på ytterkant ganske langt mot høyre under treningsuka. Svein sa det hadde vært veldig bra mortfiske inne i det venstre hjørnet.

Alt i orden med agnet så var bare å stille seg borte ved B-boxen å vente på at agnkontrollen skulle starte. Den gikk selvsagt fint. Ble faktisk kroppsvisitert. Jeg hadde jo med mobil og den ville han jeg ikke skulle ha med inn i boxen. Ikke hørt noe om dette under kapteinsmøtene som jeg har deltatt på, men bra dem prøver å gjøre konkurransen mest mulig rettferdig. Tviler på at noen bruker telefonen til å gå på en spesiell stein eller lignende inne i disse små rutene, men man vet jo aldri. Jeg sa jeg ikke hadde noen som var icerunner for meg, men så oppdaget jeg at Svenske kapteinen Håkan Löfqvist var i nærheten, så da kunne han passe på mobilen min mens jeg fisket. Da var alle fornøyde.

Som forventet så ville alle mot ytterkanten. Jeg ble stående igjen på innerkant å vurdere. Var 3-4 stk som sto ute ved ytterkant til venstre, og resten var ute vet ytterkant høyre, og også noen nedover langs kortsiden til høyre. Var jo borti der Marino hadde hatt brukbart på trening. Men var ei strekke på ca 30 meter på ytterkant ingen sto. Skulle jeg da gå ut å sikre meg et hull der, for så å løpe til indre venstre hjørnet som Svein sa skulle være meget bra på mort? Satser på at jeg er såpass maskin på borringa at jeg får flagga indre venstre for så å løpe ut og sikre meg et hull på ytterkant.

Mosborra et hull med 130mm Nero, og tror jeg var ferdig å borre 5 sekunder før alle andre. Maskin. Haha. Hadde løpt halvveis over til ytterkant da han i venstrehjørnet var ferdig og han løp da også mot denne åpne strekka på 30 m. Han stakk lengre bort mot dem som satt til høyre, så jeg fikk lagd meg hull akkurat der jeg ønsket.

Fòret opp det hullet her ute med Gros Gardon og jokers. Borret et hull til 4,5 meter unna og fòret dette med Bremes og mygg. Satt igjen flagget i Gros Gardon-hullet og stakk inn til indre venstre igjen. Hadde nå tid til å fòre dette hullet. Gros Gardon og joker. Borret et til 4,5 meter unna og fòret også dette med Gros Gardon og joker.

Gikk ut å startet å fiske Gros-hullet ute på ytterkant. Fikk en mort, men ikke noe mere. Kjente ikke noe i Bremeshullet. Gikk inn å testet førstehullet mitt. Fikk en 4-5 morter her. Nydelig. Klokket i mere Gros og jokers. Testet det andre hullet jeg hadde inni her, men ingenting. Ut til ytterkant igjen.

Kun 1 mort i Gros-hullet her ute. Testet Bremeshullet og der fikk jeg 1 skimmers og 3-4 morter. Meget interessant. Dette hullet ga jo ingenting i ste, men var nå blitt klart bedre en Gros-hullet. Lysere og grøvre fòr og større partikler. Klokket i mere og stakk inn igjen til innerkanten.

3-4 morter til i førstehullet, men ikke noe i hullet ved siden av. Borret da et nytt hull på andre siden av førstehullet og klokket i Bremes og mygg. Ut på ytterkant igjen. Ikke noe i Gros-hullet og bare 1-2 morter i Bremeshullet. Inn igjen.

1 mort i førstehullet, ikke noe i hullet ved siden av. Hva med det nye Bremeshullet da? Åjoda, her var det fart. Tok nesten on-the-drop i starten der. Tror jeg dro 15 kjappe morter her nå før det ble stille. Klokket i litt til og ut igjen. Bare en mort her, og med kun 20 min igjen så kutter jeg denne plassen nå. Tok med flagget inn i hjørnet og flagget 2 av mine 3 hull her. Var noen få fisker til i førstehullet og Bremeshullet, og blant annet en skimmer til.

Tiden rant ut og jeg endte på 41 fisk. 39 mort og 2 skimmers. 4 dager fiske og jeg har ikke klart å få en eneste abbor. Hehe. Fikk litt info underveis av Svenske kapteinen, takk for det Håkan, og hørtes ut som det ikke hadde vært all verdens fiske i ruta mi, så jeg ble styrende med mitt eget. Hørte svensken i min rute Jimmi Bornström hadde vært borti en diger jævel. Hadde visst hatt kontroll på den under hullet, men med 120-130cm is så var jo nesten ikke kleppen lang nok. Gikk noe rykter på at det var en megagjørs eller stor karpe. Var for stor til å få opp et 130mm hull, så måtte tilslutt bare rive av sena. Noen av dere på Svenske laget som kan bekrefte hva Jimmi hadde på?

Boxsjefen kom etterhvert bort til meg. Puttet posen min med fisk inn i en større pose og forseglet den med nummeret strips. Jeg sjekket nummeret på den og signerte.



Gikk bort forbi C-boxen der Ivar satt. Han hadde en ganske grei pose. Men Arto fra Sverige hadde en ennå bedre pose. Ryktene gikk på at Arto antagelig hadde mest i denne ruta.

Jeg gikk opp til det bygget der vi får servert afterfish-mat samt det også er stedet der det vil bli live innveiing. Resten av gutta kom etterhvert. Jeg følte jo selv at jeg hadde gjort det helt greit. Ivar ville gjerne ha vært litt nærmere Arto i vekt, men Ivar hadde nok også gjort det helt greit. Odd H var nesten sikker på at han var sist. Kun fått 5 fisk tror jeg det var. Steinar hadde heller ingen god følelse og Svein hadde også slitt. Høres dessverre ikke noe særlig ut. 


For hver pose dem løfter opp av tønnene så ropes fiskeren opp og du kommer frem å sjekker nummeret på stripsen før dem åpner posen. Opp på vekta med dem, leser av vekta sammen med vektsjefen og så er det en i sekretariat som skriver vekta inn i dataprogrammet som også vises på storskjerm på veggen forran i rommet. Artig sak.

Etterhvert var det jo min tur, og mine 41 fisker viste seg å være 2703 gram. Snitt på 65,92 gram. Når alle hadde veid ferdig i min box viste det seg at jeg ble nr.6 i min premiere i myska-VM. Godkjent det. Unngikk å bli slått med f.eks 5 gram til den over meg også. Var 3 hg opp til nr.5 og 80 gram ned til nr.7. Polakken i min box vant med 4360. Finnen hadde gjort det dritbra og ble nr.2 med 4007 gram og nr.3 var en Ukrainer med 3954 gram. Dem 2 siste som tok meg var Latvern og Russeren. Så var kun gode nasjoner forran meg, pluss finnen.

I A-boxen hadde vi Steinar. Virket å være noe bedre fiske i denne ruta en min. Jevnt over høyere vekter. Finnen vant denne ruta, med 6892 gram. Finnene må ha funnet ut spesielt, for dem skal jo ikke være såååå gode tror jeg. Amerikaneren ble nr.3, det også noe overraskende. Steinar ble dessverre sist med sine 1999 gram.


Arto vant C-boxen med 4457 gram. Artig med så bra skandinaviske resultater. Ikke ukjente Normunds ble nr.2 i denne ruta. Finnen igjen høyt med en 4.plass. 1-2-4 på dem 3 første rutene. Ligger foreløpig an til å vinne dag 2. Latvia hakk ihjel med 2-2-4. Ivar veide inn 3013 gram og ble nr.7 i boxen.



I D-boxen hadde vi Svein. Lave vekter i denne boksen. Kun 8 mann over 2 kilo og toppvekt på 3,5 kg. Finnen bommet i denne boxen og ble nr.10. Svein ble dessverre sist i boxen med sine 918 gram.

Tror Odd H må ha sett et Kazakstans ekorn på morgenen idag for han var dessverre helt ute av det. Var jo vår bestemann igår og er vel jevnt over den beste fiskern på vårt lag tror jeg, men 326 gram og over 1 kilo bak nest sistemann er jo helt krise. Alt som kunne gå galt hadde vel gått galt. Kjipt med sånne dager, men det kan skje oss alle. Bare å nullstille og komme tilbake Odd H.

Resultatet for dag 2 sett for seg selv var at Latvia vant dagen med 2-2-2-4-4. Finland lå jo lenge bra til med 1-2-4, men så fikk dem 9 og 10 i den 2 siste boxsene og falt til 4-plass. Fortsatt en kongeplassering dag 2 selvsagt. Norge hadde faktisk 2 bak seg idag, som igår, men 10 poeng bak Sverige er ikke optimalt. 6-7-13-13-13. 


Verdensmestere i år, som så mange år tidligere, ble Russland. Sølvet gikk til Latvia og bronsen gikk til Litauen. Selv om vi slo 2 lag på begge dagene så unngikk vi likevel ikke å bli sist over 2 dager. Kun 1 poeng bak Sverige og Estland, 2 poeng bak Mongolia og 5 poeng bak USA. Over der var det et klart skille. Vi var hele 31 poeng bak Finland som ble nr.8.

Individuelt ble det gull til Harijs Raciborskis fra Latvia, sølv til Valerii Maslov fra Russland og bronse til Alexey Zayko fra Ukraina. Harri Nikula fra Finland fikk en knallfin 5.plass. Beste Norske ble Ivar på 38.plass.

Verdensmester mysking 2018 - Harijs Raciborskis fra Latvia



Dette ga mersmak, så skal gjøre det jeg kan for å kvale flere ganger til myskaVM. Og skulle jeg ikke klare å kvale så blir jeg nok med som icerunner. Skal man bli god så må man være med der verdenseliten samles. Helst som fisker, men lærer nesten vel så mye av å se på. 

Takk til alle lagkamerater for turen. Kjempegjeng å være på tur med.

Filmer fra youtube: 
-https://www.youtube.com/watch?v=2zDGdjxEN0U (Typah TB Turan TV - 31,52)
-https://www.youtube.com/watch?v=rNNQ_qlAuAA (Volzhanka TM - Dag 1 - 2,51,57)
-https://www.youtube.com/watch?v=Rj0vRl8_Bkg (Рыбалкин TV I Fishing -18,30)
-https://www.youtube.com/watch?v=KblCR748huA (Тимур Ковалёв - 14,06)
-https://www.youtube.com/watch?v=O6FR2BzURSU (Тимур Ковалёв - 19,24)
-https://www.youtube.com/watch?v=giSe8-H0grw (Тимур Ковалёв - 4,52)
-https://www.youtube.com/watch?v=Y0Xe8CJDSL4 (Тимур Ковалёв - 22,51)
-https://www.youtube.com/watch?v=PjRn6JaXIYs (Тимур Ковалёв - 29,51)
-https://www.youtube.com/watch?v=i5z2eNHyH4k&t=1s (Тимур Ковалёв - 5,33)
-https://www.youtube.com/watch?v=9gfQrhCx_18 (Тимур Ковалёв - 6,02)
-https://www.youtube.com/watch?v=BaSxyC8rzjs (Тимур Ковалёв - 6,03)

Bring on 2019!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment